Hajó Magazin

2012. március

150 nap a londoni olimpiai játékokig

Profik vagy amatôrök?

4Ki a profi és ki az amatôr? A Nemzetközi Olimpiai Bizottság szerint még nem is olyan régen mindenki az volt, aki részt vett az olimpiai játékokon. Igaz volt ez akkor is, ha közben valaki jelentôs összeget keresett a sport révén. Ami a magyarokat illeti még ennyire sem egyszeru a helyzet. Ôk egy ideig az úgynevezett sportállásokban tettek szert jövedelemre. Késôbb - tipikus magyar megoldásként - költségtérítést, hozzájárulást, élelmezési pótlékot, felkészülési támogatást kaptak, bármit, de nem fizetést.

150 nap a londoni olimpiai játékokig

No holiday

 

4A következô oldalak kicsit izzadságszagúak lesznek. A felkészülésrôl szólnak. Mi kell ahhoz, hogy valaki élsportoló lehessen? Mindenki tudja: munka. Elsôsorban rengeteg fizikai munka. Kimondani könnyu, elvégezni nehezebb, évekig évtizedekig csinálni szinte lehetetlen. És közülük is csak egy-egy lesz világ- vagy olimpiai bajnok. Sokkal nehezebb helyzetben vannak, akik itt Magyarországon szeretnék megvalósítani az álmaikat. Pláne, ha nem a tradicionálisan magyar sportágak valamelyikében, hanem mondjuk a vitorlázásban.

FELJEGYZÉSEK - KEZDETEK, AZ ELSŐ ÖT ÉV

HAJÓNAPLÓ

4 Valahogy így képzelem. Ülök a számítógép elôtt és egy történetet írok. Mindegy, hogy milyet, talán nem annyira, hogy mirôl. Ihlet kell hozzá. Különben nem jó. Sokan vagyunk ezzel így. Ülünk a gép elôtt, és egy történetet írunk. Az alábbiakban megismerik majd ôket kicsit jobban. A végén pedig megszületik néhány oldal. Szeretjük. Szeretjük, amikor megtörténik, jó leírni, és késôbb talán jó elolvasni is. Azért jó, mert szeretjük.

AZ ELMÚLT MAJD' KÉT ÉVTIZED SIKERÉBŐL

EMLÉKEK

4 Most, a jubileum kapcsán, a régi Hajó Magazino-kat olvasgatva feltunt, hogy a kezdetekkor milyen kevés magyar sikerrôl számolhattunk be. De azért voltak sikerek. Ezek közül válogattam most, lehet, hogy kicsit szubjektíven. Nem is lehet ez másként, hiszen mindenkinek siker mondjuk egy jó bajnoki szereplés, de a magyar vitorlássport szempont-jából ennek semmi jelentôsége. A kiemelkedô eredmények megítélése is változik. Annak idején például senki sem csinált nagy ügyet egy olimpiai 12. helybôl. Ma pedig. Ha valaki eljut az olimpiára, kalapot emelünk elôtte. És tesszük ezt joggal.

Volvo Ocean Race 2011-2012 - 5. rész

Újabb szakaszolt szakasz

 

4A Volvo Ocean Race mezônye a negyedik óceáni szakaszon Auckland felé vitorlázik. Várhatóan március 8. és 10. között érkeznek Új-Zélandra. A verseny történetében elôször halasztottak a rendezôk el egy rajtot. Igaz, speciális módon. Az idôjárás miatt Sanyában a tervezett idôben startoltak ugyan, ám csak egy negyvenmérföldes menetre, majd visszatértek a kikötôbe. Másnap korán reggel ismét rajtolt a mezôny, az elôzô napi részfutam befutójában rögzített idôkülönbségek szerint útra kelve. Vagyis egy újabb szakasz szakaszolására kényszerült a Volvo Ocean Race rendezôsége.

ÚJDONSÁGOK, 2011 - 2012

HARKEN - VITÁN FELÜL

41967-ben két testvér Peter és Olaf alapította a Harken Yacht Equipmentet. A cég központja Pewaukee, Wisconsin, ahol fô gyártóbázisa is található. Európai irodája a Como partján, Limido Comasco-ban van. Értékesítési és szerviz irodái
világszerte a felhasználók rendelkezésére állnak. Eredetileg vitorlás hajókat is gyártottak - egészen 1986-ig - Vanguard néven. Harken berendezések találhatók a versenyhajók jó részén az Optimisttôl az America's Cup hajókig.

RC44 sorozat - első felvonás

Kanári-szigetek

 
4A hozzánk legközelebb álló nemzetközi nagyhajós versenysorozat az RC44-es Championship Tour. 2007 óta egyre nô a Russell Coutts 44 versenyhajók népszerusége és sikere. Köszönhetôen a kitunô one design konstrukciónak, a könynyu szállíthatóságnak, a jól felépített osztálynak és versenysorozatnak, és nem utolsó sorban a kiváló minôségu egyforma karbonhajóknak, amelyeket egyetlen helyen gyártanak a világon, a magyar Pauger muhelyben.

Hajóbemutató

Milyen hajót szeretnék? - 4.

 

4198. számunkban a földön - vagy inkább a hazai vizeken - jártunk, a 32 lábas hajók táján nézelôdtünk. Most lépjünk egy kicsit, lássuk az ismert gyártók 36 láb körüli túrahajóit. Legutóbb azt állítottuk, és joggal, hogy manapság jó hajókat gyártanak, akkor ez fokozottan igaz a nagyobb modellek esetében. Egyszeruen jobban figyelnek nemcsak a gyártók, hanem a tervezôk is a drágább hajókra. Teszik ezt azért, mert a vevôk egyre kevésbé elnézôek. Egy-egy hiba iránti tolerancia fordítottan arányos az árcédulán szereplô összeggel.

Hajóbemutató.

Beneteau Oceanis 34

 

4A Beneteau - a Jeanneau-val együtt - a világ legnagyobb kommersz hajógyártó cégcsoportja. A Beneteau testvérénél nagyobb hangsúlyt fektet a versenyzésre. Versenyhajói First név alatt futnak, hét modell tartozik ebbe a flottába 21-tôl 50 láb hosszig. A kifejezetten túrázásra fejlesztett modellek az Oceanis családba tartoznak, közülük a 34-es a második a sorban. Ezt a hajó a Finot Conq iroda munkatársai tervezték, akik a szóló földkerülô versenyeken gyôztes hajóikkal tették ismerté nevüket. Tehát a kényelem mellett a jó sebességre is számíthatunk.

A MAGYAR VITORLÁZÁS LEGENDÁI!

KŐPITYU

 

4Kôváry Istvánnal minden századik lapszámban olvashatnak interjút. Legutóbb a 100. Hajó Magazinban jelent meg vele beszélgetés, most a 200. számból sem maradhatott ki. Ô lehet a csúcstartó, legalább kétszáz bajnokságon és további hatszáz versenyen volt jelen. Ezen felül ötven nemzetközi regattán is dolgozott. Ha megkérdezzük mi a feladatköre, meglepô választ kapunk: ô egy pályamunkás.

Hajóvezetés

Élvezzük a gyenge szelet!

 

4Két hónappal ezelôtt, a Hajó Magazin januári számában az erôsszeles hajóvezetésrôl olvashattak, amely kellô gyakorlattal - minden esetleges veszélyével együtt - nagyon élvezetes lehet. A gyengeszeles vitorlázás viszont egészen más. Nyilvánvalóan kisebb a veszélyfaktor, de nem ez a lényeg. Ha az erôs szél megvitorlázása harc a körülményekkel, amikor az eredményes és biztonságos hajózáshoz surun és gyorsan kell döntéseket hoznunk, akkor ugyanez gyenge szélben a türelem, a szakmai felkészültség és a nyugodt cselekvés próbája.

TRADÍCIÓK ÉS INNOVÁCIÓ - JEANNEAU

MÚLTUNK, JELENÜNK VAN - JÖVÔNK LESZ

4Henri Jeanneau 1957-ben, édesapjával közösen alapította a hajóépítô üzemet. 1957-ben készült el az elsô Jeanneau emblémát viselô külmotoros fa hajó. 1958-ban már üvegszál erôsítésu hajótestet építettek, két évvel késôbb az egész hajó muanyagból épült. Az elsô Jeanneau vitorlás 1964-ben hagyta el a gyárat. 1970-ben már 2700 hajót értékesítettek, 1990-ben az SUN indította útjára a máig élô Jeanneau legendát. A Jeanneau hajóknak a világ ötven országában - köztük Magyarországon is - van gyári szervizük.

Többtörzsű hajók

Ősi módszer

 

4Már hajózás kezdetén kialakultak a két-, illetve háromtörzsu hajók és a vendéghajós vízijármuvek. Ez így kicsit nagyképuen hangzik, tehát csónakok. Nemsoká egyikre másikra vitorla is került, így azért kényelmesebb volt, mint evezni. Ezeknek - az elvben ragyogó konstrukcióknak - a fejlôdésük azonban megállt, ma is hasonlóan néznek ki, és a méretük is gyakorlatilag azonos, mint a többezer éves ôseiké. Csak nemrégiben kezdtek ismét divatba jönni. A nagy kérdés, miért?

HajóBemutató

Prestige 500 Fly

 
4A testvérmodellt a Prestige 500 S-t 2011 áprilisában mutattuk be. Az S, mint Sport, keménytetôs kivitelt jelent. Nos, a Fly nem sokban különbözik tôle, csak van rajta egy fantasztikus tetôterasz, ennyi. Viszont 17 ezer eurót kell érte pluszban fizetni. Érdemes? Megéri? Mosolygom a kérdésen is! Ez a hajó így tökéletes! Kell rá a híd. Annyi plusz élményt ad, hogy elmondani sem tudom! Ha tehetik ezt válasszák!

Hajóbemutató

Sillinger 1200 RIB UM

 

4A hajó láthatóan nem mindennapi célra készül. Ez egy Military use - azaz katonai felhasználás céljára épített - motoros. Egy ilyen esetében három szempont a döntô, elsôsorban száz százalékig megbízhatónak kell lennie, másrészt >mindent< ki kell bírnia, és az sem árt, ha meglehetôsen gyors. A három szempont külön-külön is nehezen teljesíthetô, de így együtt.

 

 

 

      

Korábbi számaink