Hajó Magazin

2012. augusztus

87 hajó az 5. kékpántlika ifjúsági túraversenyen

Szokatlan kihívás – Jó játék

 

4A Kékpántlika mezônye idén – nagyon helyesen – a korábbinál hosszabb pályán vitorlázott. A szél azonban nem tartott ki, ezért az Optimist mezônyt a Hajógyári-öbölben lévô pályajelnél befuttatták. Helyes döntés volt, mert a szél teljesen leállt, a leglassabb hajók nem értek volna el az eredeti célig. Így viszont mindenki jó versenyt teljesíthetett. Az olimpiai pályákhoz szokott fiataloknak új kihívást, érdekes játékot jelentett ez a nap.

44. Kékszalag – MVM Partner Nagydíj

Új rekord, 10:34:15

 

4

A 44. Kékszalag kronológiája

8:45
570 hajó nevezett be a versenyre. Közülük egy biztosan nincs ott a rajtnál. A 2010-es gyôztes NaturAqua Ventilo 28-as katamarán kormányosa, a sokszoros világbajnok német Roland Gäbler a rajt elôtti órákban rosszul lett, és szívpanaszokkal egy osztrák kórházba szállították. Így mindössze két külföldi hajó van a rajtvonalon, azok is javarészt magyar legénységgel.
Kevesebb hajó versenyez, mint tavaly, vagy a tavalyelôtti indulócsúcskor. Oka lehet ennek a gazdasági helyzet (sok hajó vízre sem került), de talán az idôjárás-elôrejelzés is, amely már egy hete gyenge szelet és kánikulai meleget ígér a verseny napjára.
A közel hét kilométer hosszú rajtvonal déli felén kijelölt, a kisebb, lassabb hajók elôl elzárt részen indulnak a gyors, nagy hajók: a katamaránok és a Liberák. Jó hogy így van, mert a füredi oldalon a mezôny alá ragadnának a gyenge keleti-délkeleti szélben, ami éppen fúj, és balcsapáson, útjog nélkül kellene vergôdniük nehezen manôverezô hajóikkal az egytestûek tömegében...

Hajó Magazin Kupa: Ötven +

Gyôzött a Sirocco

 


4A Sirocco idén – mondhatni, hogy szokás szerint – ismét fantasztikus eredményt ért el. Az abszolút értékelés szerint a 13. helyen végzett! Cittel Lajos csapata ismét leckét adott az esetekét fél évszázaddal – de többnyire is évtizedekkel – fiatalabb hajókon vitorlázóknak.

Beszélgetések,
nem csak a Kékszalagról, nem csak a gyôztesekkel

1. Józsa Márton, Fifty-Fifty

 

4– Azt figyelembe véve, hogy a csapatnak nem volt túl nagy katamarános múltja és gyakorlata úgy gondolom, hogy jól sikerült kezelnünk ezt a helyzetet. Ez azért köszönhetô annak is, hogy ez egy összeszokott társaság, a Wild Joe vitorlázóiból állt össze. Név szerint: Kelemen Tamás, Goszleth Marcell, Aklan András, Adorján Csaba, D’Albini András, Németh Áron, valamint Majthényi Matyi, mert Keló (Kelemen Tamás – a szerk.) vele szokott katamaránozni. Ôk ketten voltak azok, akik korábban versenyeztek már katamaránnal.

Beszélgetések

2. Petrányi Zoltán, brands.hu

 

4 – Ennyire jól megépített katamaránt még nem láttam, nemhogy vitorláztam volna rajta. Azt kell tudni ezekrôl a nagysebességû hajókról, hogy itt bármi szakad, törik ez emberéletbe kerülhet. Ez a hajó úgy lett megépítve, hogy nem volt rettegés, hogy itt technikailag bármi probléma történhet. Meg se nyekkent.

Beszélgetések

3. Rauschenberger Miklós, Szentkirályi Principessa

 

4– Az egytestûek között gyôztünk és úgy látjuk, hogy az összetett yardstickot is megnyertük. Úgy készültünk, hogy gyôzünk, csak nem gondoltuk errôl az 50-esrôl, hogy ez így meg fog indulni. A legutóbbi America’s Cupra két csapat elég komoly háttérrel fejlesztett hajókat és nem a kétárbocos projektek jelentek meg. Azt hittem, hogy ezen ôk túlvannak és eldobták, hogy ez nem jó konstrukció. A hírek a Fifty-Fifty-rôl is azok voltak, hogy nem nagyon megy. Kenesénél ért a meglepetés, hogy jön valami délrôl.

Beszélgetések

4. Helge Sach, dr. Botos Sailing Team

 

4– Ha felkészültebbek és fôleg pihentebbek vagyunk, esetleg plusz egy fockkal kiegészítve a vitorlázatot, jobban álltunk volna, akkor talán még elôrébb végzünk. A hajó és a kormányos képességébôl futotta volna… De így is nagy élmény volt!
Dr. Botos Tibor

Beszélgetések

5. Vándor Róbert, RSM DTM Hungary One d’Or

 

4– Elôrébb is végezhettünk volna. Szerintem dobogós helyért kellett volna küzdenünk. De sajnos hibáztunk is, illetve bizonyos technikai fejlesztéseink csúsztak, ezért nem tudtunk megfelelôen felkészülni az új vitorláinkból. Sokat fejlesztettünk a hajón a két évvel ezelôttihez képest.

Beszélgetések

6. Várady Szabó János, Buda-Cash – Vodafone Gemini

 

4– Én gyerekkorom óta minden versenyre nyerni megyek. Sokszor nem sikerült és többször sikerült. Reméljük, hogy ha lehetôségünk lesz két év múlva, akkor elôrébb tudunk kerülni. Két éve hetedikek voltunk, most hatodikak lettünk, próbálunk fejlôdni.

Beszélgetések

39. Soponyai Géza, Infiniti

 

4Szöveg

Vélemények, gondolatok

A szponzor, Felkai György - MVM Partner

 

4– Hogy honnan az ötlet? Az MVM Csoport az ország egyik vezetô vállalatcsoportja, így sok olyan jelentôs eseményen van jelen, ami fontos az országnak, fontos egy-egy társadalmi csoportnak. A Kékszalag egy nagy múltú rendezvény, ezért amikor megkeresés érkezett az MVSz részérôl, akkor úgy gondoltuk, hogy ez tovább öregbítheti a cégcsoportunk jó hírnevét.

Vélemények, gondolatok

A fôtitkár

 

4–Elsôsorban nem az a fontos, hogy én milyennek látom, hanem az, hogy a versenyzôk és a szponzorok legyenek elégedettek… A visszajelzések és a személyes tapasztalataim alapján is mondhatom, a 44. Kékszalag – MVM Partner Nagydíj nagyszerûen sikerült. Sokan úgy értékelték, hogy európai színvonalú volt az idei rendezvény a vízen és a parton egyaránt.

Vélemények, gondolatok

A Versenyvezetô

 

4– Minek arra sok szót vesztegetni, ami rendben volt? Arról kell beszélni, ha valami probléma adódik. Idén ilyen a vízen – ami az én hatásköröm –, egyébként sem történt.A 44. Kékszalag – MVM Partner Nagydíj felelôs versenyvezetôjeként számomra a legfontosabb kérdés a versenyzôk biztonsága, amit mindig szem elôtt kell tartanunk. A biztonságot a versenyzôk (a hajó) belsô fegyelme, vitorlástudásuk és a rendezôk, vízimentôk, vízirendészet biztonsági rendszere adja.

Vélemények, gondolatok

A technikai vezetô

 

4– Én lényegében folyamatosan, végig a vízen voltam. Azt kell mondjam, ezt most megúsztuk! Amilyen frontok voltak, ahogy jöttek-mentek a zivatarok a parton, lehetett volna kemény vihar is, de nem jöttek be a tóra. Csak Aliga–Kenese környékén fújt be keményebben, de már pénteken. Addigra a mezôny vége is elkerült onnan. Így nem kellett használni azt a mentési rendszert, amit tavaly felállítottunk, idén pedig még jobban megszerveztünk. A biztonság érdekében a nyugati medencében három helyen is üzemanyagdepót hoztunk létre a mentôhajók számára, hogy semmi se gátolja a munkát, ha baj van. Jó volt most a rádiókapcsolatunk is Bagyó Sanyiékkal, akik a füredi központból irányítottak volna minket.

Elôször gyôzött magyar hajó a kékszalagon

Dini, Ez a te napod!

 

4Paulovits Dénest többnyire csak így ismerik: Dini. A nyolcvanas évek elejétôl foglalkozik – a korábban eredményes finnes vitorlázó – hajóépítéssel. Nem ez a szakmája, de jó iskolákban tanult, például a svájci hajóépítô Steinmayernél, de a Forma 1-es Sauber istállónál is megfordult.

PortoroŽ-i kirándulás

BMW Sail Racing Academy

 

4A BMW Magyarország jóvoltából a potorož-i BMW Sail Racing Academy programján vehettem részt. A német prémium autómárka kötôdése a vitorlázáshoz régi keletû, a szakmai színvonalat az oktatók biztosítják, a továbbképzés és a lebonyolítás területén pedig az évtizedes múltra visszatekintô, többféle autós BMW Training programon szerzett tapasztalat jelent biztosítékot. Nem is csalódtam, az oktatás precíz és mindenre kiterjedô szervezéssel párosult.

Volvo Ocean Race – 10. rész

Akkor most ki a vizek ura?

 

4Az utolsó két kikötôi futam és egy offshore szakasz elôtt már lényegében eldôlt, hogy a Franck Cammas vezette Groupama megnyeri az elmúlt évek legizgalmasabb, legszorosabb Volvo Ocean Race-ét. A franciák nem is hibáztak, és még a vége elôtt bebiztosították összetett elsô helyüket. Britannia rules the waves? Erre a franciák már nem sok teret hagytak. Legalábbis az óceáni versenyzésben nem.

Korábbi számaink